LDL

Hade sista dagen på den kliniska övningskursen i måndags. Vi mätte kolesterolet i blodet. Det går ut på att man först mäter den totala mängden kolesterol, därefter mäter man mängden bra kolesterol, eller HDL. Så mäter man dessutom antalet triglycerider i blodet. Så gör man bara så att man subtraherar HDL-mängden och triglyceridmängden (multiplicerat med 0,45) från den totala mängden kolesterol så får man fram hur mycket dåligt kolesterol man har, eller LDL.
  En för hög mängd LDL i blodet ökar risken för hjärtkärlsjukdomar, medan en ökad mängd HDL motverkar hjärtkärlsjukdomar. Det är dessutom värre att ha för låg HDL än att man har en hög LDL.
  Det visade sig iallafall att jag har en hög koncentration HDL och en normal koncentration triglycerider. So far so good. När jag så räknade ut mängden LDL så var den för hög!! Jag låg i den gruppen som var "Misstänkt", alltså snäppet över "Ideellt" (fö så finns det även en "Riskabelt"- och en "Ytterst riskabelt"-grupp också).

  Innan man börjar tänka domedagstankar och kärlstenoser så ska man tänka på att detta prov ska tas i ett fastande tillstånd för att man inte ska få med senaste måltiden i provsvaren. Jag var ju då inte fastande, så egentligen så kan jag ju ha ett normalt LDL. Jag kan för allt i världen bara inte komma ihåg vad det var jag åt innan.....
  Hursomhelst så blir man ju lite nojjig, så detta ska tas tag i minsann!

  Förutom detta så börjar jag misstänka (eller det har jag nog gjort i alla tider) att jag har någon form för bokstavskombination. Jag kan ju för tusan inte koncentrera mig på det jag ska göra. Här sitter jag tex och skriver när jag egentligen ska sitta och läsa om elektrolyt- och vattenbalanserna i kroppen. Illa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0