Anor

Som varande en svensk i annat land så måste man hålla på traditionerna. Därför samlas vi idag hemma i Annas nya källarhål för att fira Våffeldagen, som sig bör med nygräddade våfflor och vispad grädde.
 
  Av rent intresse så kollade jag upp varför vi svenskar skattar just våfflor så högt att de har fått en egen dag. Döm om min förvåning då det visade sig att Jungfru Maria Bebådelsedag tidigare alltid inföll den 25 mars och kallades då Vårfru-dagen. Det har sedan i folkmun omvandlats till Våffeldagen. Självaste Jungfru Maria Bebådelsedag är numera flyttad till söndagen som infaller mellan den 22-28 mars. Det blev väl en nagel i ögat för kyrkofantasterna att folk helt plötsligt samlades för våffelmaraton istället för att tacka Maria för att hon lyckades genomföra en (helt omöjlig) jungfrufödsel.
  Det är sådana här saker som värmer mitt ateisthjärta! Säga vad man vill om svenskarna men särskilt religösa har de generellt sett aldrig varit.

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Vi har smaskat våfflor idag vi med! Ha det gott!

2011-03-25 @ 19:00:09
Postat av: Jessica

HAHA! Jag älskar Sverige.

Jungfrufödsel är inte omöjlig. Kolla bara på sötvattenshydran!

2011-03-26 @ 20:10:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0