Allt för vetenskapen III

Idag var näst sista dagen på labbkursen. Etanolbelastning och mätning av fria fettsyror i blodet stod på schemat. Jag var denna gång försöksperson och Elin provtagare. Då etanol bara är ett finare namn för sprit så gick försöket ut på att jag skulle hälla i mig 125 ml 38%-ig sprit på en gång. Det var nog det äckligaste jag gjort i hela mitt liv tack så mycket. Därefter så tog vi blodprov varje halvtimme i två timmar så vi skulle kunna räkna ut mängden etanol i blodet samt ändringen i koncentrationen av fria fettsyror.

Jag är tydligen himla svår att sticka. Mitt sympaticus kör på högvarv så fort hjärnan registrerar ordet "nål" och kärlen drar ihop sig till små sytrådar. Man kan säga att jag vet hur man försvarar sig mot allt som kan tänkas vilja stjäla mitt blod.

Elin klarade sitt uppdrag med bravur.

I full fart med att mäta upp rätt mängd standardserum.

Mitt blod som blandats med reagens innehållande enzym.

Då jag ansågs vara alltför intoxinerad för att hantera uppmätningen så fick jag roa mig på annat sätt.

Hon hittade in i en ven tillslut den där Elin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0