Allt för vetenskapen II

Ska nu sammanfatta dag 2 och 3 av min kurs i Klinisk Biokemi. Dag 2 gick ut på att mäta mitt glukosupptag. Jag åkte till skolan på fastande mage med kissburken i högsta hugg. Jag stoppade i en uristix i mitt kiss. Jag kan gladeligen meddela att det var fritt från glukos och ketoner.
  Därefter mätte jag mitt blodsocker genom ett stick i fingret. Det låg på 5,3 mM. Ett fastande värde ska helst ligga under 5, men även värden under 6 går bra. Det var sedan dags att hälla i sig ett glas med sockervatten inom 5 min, ca 4 dl vatten med 75 g upplöst socker i alltså. Minst sagt sliskigt. Så var det bara att mäta blodsockret varje kvart den första timmen och varje halvtimme den andra timmen. Jag återvände till mitt fastande värde på 90 min, och mitt högsta värde låg bara på 7,6 mM (det ska inte överstiga 10 mM). Jag är diabetesfri, hurra!!

Har lovat Elin en kissburksbild på bloggen. Känsliga tittare varnas.

  Vi har även mätt halterna av kreatinkinase i blodet. Dessa värden stiger vid tex hjärtinfarkt eller efter överbelastning av muskler.

Vi avpipetterade vårt blodplasma i dessa små kuvetter.

En bild när Elin är in action så att säga.

Själva spektrofotometern som mäter absorbansen av allt det vi hällde i kuvetterna. Den mäter alltså enzymaktiviteten som då gör att man kan räkna ut mängden kreatinkinase i blodet. Både jag och Elin var infarktfria. Jag hade dessutom så låga värden så det knappt gick att mäta på.

Dag 3 så var det dags att mäta laktatnivåerna (mjölksyra) i blodet efter maximal ansträngning. Elin var försöksperson, jag var provtagare. Jag tog totalt fyra blodprov som sedan centrifugerades och analyserades med spektrofotometri. Elin var frisk som en nötkärna. Iallafall laktatnivåmässigt sett.

Nöjd och glad Elin efter hårt spinningpass och två blodprov. 

Kommentarer
Postat av: anna

haha, jag gillar att elin är frisk som en nötkärna laktatnivåmässigt, låter verkligen som det finns dolda sjukdomar där!

2011-03-02 @ 23:11:42
URL: http://modeblogganna.wordpress.com
Postat av: Sandra

Du vet, först ryggen fri därefter fria luftvägar ;)

2011-03-03 @ 13:09:21
URL: http://sandrasanatomy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0