Allt för vetenskapen

Har idag haft första dagen på en övningskurs i Klinisk Biokemi. Vi tog blodprov från varandra och kollade koagulationstiden. Jag och Elin arbetade självklart tillsammans och rockade fett när det gällde själva blodprovstagandet.
  Jag kan avslöja att jag har en alldeles normal koagulationstid på 22 sek. Kan vara skönt att veta. Imorgon är det mätning av glukosupptaget som gäller. Jag är försöksperson och ska möta upp kl 8, fastande. Därefter ska jag dricka en sockerlösning och mäta blodsockret varje kvart i två timmar efter det. Så får vi väl se om jag har diabetes eller inte. Spännande. Som om det inte vore nog så ska jag ha med mig mitt morgonkiss också. Trevligt värre. Jag har fått ett tisglas till ändamålet. Jag kommer sitta på bussen imorgon och skamset känna medresenärernas brännande blickar på min väska som kommer innehålla alldeles färskt kiss. För det är väl något alla måste se att man går och bär på? Man kan ju inte knalla obekymrat omkring med mänskliga avfallsprodukter utan vidare?
  Iallafall så ska det användas till att mäta mängden glukos och ketoner i urinen. Den här veckan kommer vara himla bra för mig eftersom jag är lite hypokondrisk. Nu kan jag radera blodsjukdom från listan av möjliga diagnoser.

Elin har avpipetterat vårt blod i provrör som ska värmas upp i vattenbadet nedan.

Efter uppvärmning så tillsatten det en testreagens innehållande vävsextrakt och calcium. Därefter så mätte vi tiden det tog för blodet att koagulera.

Kommentarer
Postat av: anna

HAHAHA! jag skulle vara asorolig att någon sade att mitt kiss var konstigt/fult/onormalt. lite som när jag vara orolig när vi skulle klämma på varandras magar, ifall någon skulle säga "men du har ju en bajskorv här"

2011-02-28 @ 20:17:23
URL: http://modeblogganna.wordpress.com
Postat av: Sandy-Sand

Haha, nu är det ju så att jag inte behöver oroa mig för sådana trivialiteter. Däremot är det ett hårt slag att behöva erkänna inför andra, och mig själv, att jag kissar överhuvudtaget.

2011-03-01 @ 18:20:09
URL: http://sandrasanatomy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0