Ursäkta Yoga-freaks!

Har upptäckt ett faktafel i mitt tidigare inlägg där jag så fräckt påstod att hjärnan blir hög på syre vid andningsövningarna man utövar under ett yoga-pass. Det korrekta skulle vara att jag skrev att blodet blir högt på syre och hjärnan blir därmed utan. Detta på grund av det ökade pH't i blodet, som inträffar då man ventilerar ut för mycket koldioxid, så kallad respiratorisk alkalos. För högt pH i blodet gör att hemoglobinet i de röda blodkropparna binder syret hårdare istället för att frisläppa det till omkringliggande vävnader (inkl. hjärnan).
  Svimningskänslorna kommer då av syrebrist, ganska logiskt, men fortfarande vanvettigt enligt mig och inget jag går och övar på precis......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0