När man börjar veta för mycket.

Finns en massa listor ute på internet som skämtsamt listar de orsaker som finns till att man vet att man är läkarstudent. Jag har upptäckt en egen orsak idag. Eller vid en okristlig tid imorse ska jag väl snarare säga.

  Jag vaknade kl 6 (!) idag då jag inte börjar skolan förrän kl 14(!) av en djävulusisk värk i magen. Alltså en sådan värk som nästan gör att man trillar av pinn på direkten. Min hjärna började direkt gå igenom olika sjukdomstillstånd som kunde orsaka denna smärta. Jag är fortfarande imponerad över min tankeförmåga vid denna tidiga timma.

Mina möjliga sjukdomar:

  • Extrem mensvärk, sådär så att hela stratum basale skulle till av avstötas direkt, på en gång liksom. Det som talade emot detta var den totala avsaknaden av just mens, nu har jag sagt det också....
  • Ileus, jag fick nämligen lite illamående när smärtorna var som värst och tänkte att nu kastar jag upp mitt eget tarminnehåll.
  • Appendicitis, jag letade fram min "Indre organer"-bok då jag tyckte att smärtan var lokaliserad lite mer åt höger. Jag var snart i färd med att trycka på McBurney's punkt på spinoumbilicallinjen och försökte avgöra om det smärtade mest när jag tryckte eller när jag släppte.

  Jag letade till slut upp jourhavande vaktläkarens telefonnummer och var nästan beredd på att ta mig in på akuten när jag kände att det helt plötsligt började ge med sig litegrann. Jag bestämde mig för att försöka avvakta lite och sova. När jag sedan vaknade nu vid halv elva så hade det gått över. Mycket märkligt, men jag inser nu att det var nog ett undermedvetet test jag gjorde för att se om jag klarar av att tänka rationellt under pressade förhållanden. Jag har gett mig själv MVG.


Kommentarer
Postat av: Josefine

Haha, sötaste doktor-Sandra! Jag längtar tills jag får träffa dig på jullovet <3

2010-11-04 @ 12:47:27
Postat av: Jessica

Du kanske var extremt fisnödig? Jag vet en som fick åka in till akuten pga det. Där klämde det på henne och så fick hon gå runt tills hon hade pruttat ut alltihopa.

2010-11-08 @ 12:35:07
URL: http://www.metrobloggen.se/feministmemoarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0