A-punktur

  Idag fick vi lära oss att ta en A-punktur, där man tar ett blodprov från arteria radialis vid handleden. Då kan man mäta blodets pH och mängden syre och koldioxid. De flesta andra blodprov tas ju från någon ven, antingen på fingerspetsen, handryggen eller armvecket.
  Det kluriga med att ta en A-punktur är att artärerna ligger lite djupare än venerna, så de syns inte "utifrån". Man måste därför leta reda på pulsen på handleden och sedan sticka ner lite på måfå. Inte för att skryta, men jag träffade rätt direkt. Eftersom vi alla var nybörjare så tog vi provet på oss själva och inte på någon stackars patient. Här är mitt ärr från slagfältet:




Inte så imponerande kanske ni tycker, men då skulle ni sett det med sprutan i och blodet som pulserade upp i den :)

Kommentarer
Postat av: Josefine

oj lägg märke till vilken trogen bloggläsare jag är, bara några minuter efter du lagt upp ett inlägg är jag inne o kommenterar ^^



Usch det skulle jag aldrig våga! Och jag tycker ditt ärr är mycket imponerande :)Ha en trevlig kväll gullet!

2010-06-01 @ 18:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0