Third here I come

Hade histologiexamen idag. Den sista tentan som skulle avgöra om jag fick gå vidare till den efterlängtade tredje terminen eller inte. Och jag klarade det!! Jag är officiellt sett vidare på väg till att bli läkare, eller som Elin sa; vi är praktiskt taget läkare nu.

  Tentan gick ut på att man på måfå fick dra två olika mikroskopipreparat som man sedan hade en halvtimme på sig att fundera ut vad de föreställde och vad man skulle berätta om dem. Jag hade hoppats och bett till gud (jag är en hycklare) om att jag skulle få levern, men gud genomsåg mig direkt och det slutade med att jag fick ett tvärsnitt av ett rörben och ett tvärsnitt av en myelinerad nerv. Jag suckade och gick snällt till förberedelserummet. Först trodde jag att jag hade dragit världens nitlott men ju mer jag funderade så kände jag att det fanns ändå lite att säga om preparaten. Det va ändå något som hade fastnat i mitt huvud under otaliga pluggtimmar.
  När det sedan blev min tur att byta till tentarummet så möttes jag av några 1:a terminare som frågade om de fick följa med in och lyssna. Av deras desperata ansikten så såg jag att de redan hade fått x antal nej av andra så jag sa att visst det går väl bra. Visade sig dock att de hade några kompisar så slutligen så troppade det in ca 15 personer och satte sig längst bak i rummet. Ingen press.
  Som tur var så va examinatorerna väldigt snälla så man slapp känna sig nervös iallafall. Efter ca 20-30 min så var det klart och jag fick gå ut tillsammans med min åhörarskara som försökte förhöra mig på olika delar av makroanatomiexamen jag gjorde förut. Inte lätt att koncentrera mig om sådana frågor när jag står och väntar på min slutgiltiga dom som fastställs innanför dörrarna. Slutade iallafall med att jag fick 7 (motsvarar VG ungefär) och jag blev så lättad!! Har varit hur nervös som helst inför det här.

  Gick sedan till kantinen med Anna och firade med fika, sedan stack vi ner till medicinerladen och kollade på kurslitteratur till 3:e terminen, gissa om att vi trivdes, trots att vi insåg att vi skulle va tvugna att köpa böcker för minst ett par tusen så är det värt det. Vartenda öre. Det är ju ändå böcker att skryta med, eller vad sägs om "Basal medicin og kirurgi"?

  Nu har jag precis vaknat efter en välbehövlig power-nap. Somnade nämligen inte förrän halv 2, så går det när man har fjärilar i magen, men nu blir det iallafall lov ända till den 25 januari!!

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Grattis vad du är duktig!!!!

2010-01-15 @ 20:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0