Eventuell framtida Skejby-bo

Har idag haft en sk långdag i skolan. I vanliga fall slutar vi alltid vid kl 12, men på torsdagar så går vi ända till kl 17. Stackars oss! ;)

Men bra som jag är så gick jag lite tidigare från skolan idag eftersom jag skulle på lägenhetsvisning i Skejby. Det ligger knappt 3 km från min nuvarande bostad och ca 4 km från universitetet. Det var en jättegullig liten etta på 29 kvm med ett riktigt litet kök och ett förhållandevis stort badrum. Dessutom delade köket av själva lägenheten så att man kunde ha sängen lite mer avskilt. Riktigt mysigt. Det var en lägenhet på bottenplanen så det var även en uteplats till, liknande som mormor har, med spaljéer som skiljer uteplatsen från grannarna.
  De hade tre likadana lägenheter lediga så jag har anmält mig som intresserad till alla tre så får vi se om jag får någon av dem. Här i Danmark så väljer hyresvärden nämligen ut vilka som ska få komma och kolla på bostaden och sedan så drar de lott mellan dem som fortfarande är intresserade av att hyra. Det var jag och fyra-fem till som var och tittade så förhoppningsvis är chansen rätt stor att jag får en av lägenheterna, det får jag isåfall reda på på tisdag. Spännande! Det låg himla fint till också i ett villaområde precis mittemot IKEA och Silvan (lite liknande Clas Ohlson, fast mkt större).

  Annars så hade vi färdighetsträning idag i skolan. Vi har olika sjukdomsteman varje vecka och denna gång var det KOL och pneumoni (lunginflammation) som gällde. Vi fick prova på att blåsa i en spirometer som mäter volymen av utandningsluften. Jag låg ju självklart under normalt, så läkaren som undervisade oss frågade om jag rökte.... Kul att ha lungkapacitet som en rökare trots att jag aldrig rökt i hela mitt liv. Men men, jag lider ju inte märkvärdigt av det.
  Vi fick även kolla på röntgenbilder på lungor och lyssna på oss själva med stetoskop.
 
  Nästa vecka är det collum femorisfraktur som gäller, alltså lårbenshalsfraktur. Något jag är mer än väl bekant med från hemtjänsten. Som en av gubbarna jag brukade gå till sa; "Det är ju sånt som bara gamlingar får!" efter att jag frågat honom om det var vad han hade råkat ut för, "Jag har ju bara brytit lårbenet!". Jag höll självklart inne med att när man är i 70-årsåldern så räknas man nog redan i den "gamling"-kategorien....

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Det där med lungkapaciteten har du nog ärvt. Jag råkade ut för samma sak. Ändå var det under tiden jag red, så det måste ju vara någon fysisk grundförutsättning. Håller tummarna för att du får en av lägenheterna. Blir ju mysigt med uteplats.

2010-02-12 @ 07:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0