Rapport från kapsejladsen

Varje år så anordnas det en kapsejlads, eller kappsegling, mellan utbildningarnas olika festföreningar i universitetsdammen. Detta utspelades igår. Jag har aldrig riktigt fattat hur stort det har varit här i Århus förrän jag faktiskt såg det med egna ögon igår. Det hela går ut på att medlemmarna i festföreningarna tävlar mot varandra genom att ro en och en i gummibåtar tvärs över dammen, de ska sedan ta sig i land dricka en hel öl sedan springa norsk fylla tio varv runt flaskan, därefter ska de hoppa i båten igen och ro tillbaka till andra sidan. Det lag som först har fått alla sina medlemmar fram och tillbaka över dammen vinner.
  Varje festförening gjorde även ett varsitt intro innan tävlingen drog igång. Medicinarnas festförening, Umbilicus (som förövrigt är det latinska ordet för navel) gjorde en uppspelning av Captain Jack Sparrows räddning från hängning ur Pirates of the Carribean-filmen. Captain Jack Sparrow fick reda på att han blivit dömd till hängning för horeri, superi, stöld osv, sedan blev han tillfrågad om han yttra ett sista ord. "Umbilicus!" skrek han då och frigjorde sig från repet. Han lyckades ta sig ut till en flotte på dammen var han hittade "det gyllene bækken" som var trofén alla tävlade om. Alla intron var väldigt genomtänka och såg himla påkostade ut, det var massa pyroteknik och ett lag hade tom fått med sig en riktig kamel!
  Publiken då? Ja den bestod av 10.000 olika studenter plus att folk kommer utifrån universitetet och samlades kring dammen för att titta. När jag säger damm så menar jag ju självklart inte en sån där liten trädgårdsdamm utan den är ju väldigt stor. Danskarna kallar den sjö, men det är lite att ta i. Själva tävlingen var även kamerabevakad och kommentatorerna var som jag förstod det två danska mediapersonligheter.
  Det var extremt kul. Vi vann tyvärr inte utan vi kom trea i finalen. Tråkigt, speciellt som det bara var tredje gången utav tio någonsin som medicinarna blev besegrade.
  På kvällen sedan så var det afterparty inne i stan med liveband. The Van GoGo som sjöng covers. Jag fick även äran att se vår holdlärare i makroanatomi, Jon, stå och svänga loss vid scenen så svetten lackade.
Fullt pådrag och bara en liten del av medicinpubliken

Alla studenter gjorde vågen
En av de tappra i UmbilicusThe Van GoGo


Kommentarer
Postat av: Josefine

ojoj, det där låt väldigt skoj :) jag vill också vara student!!!

2009-05-08 @ 20:12:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0