Mamma=tutte

Har idag äntligen fått reda på vad ordet mamma betyder. Har haft det på schemat och har aldrig fattat vad det handlat om, vadå mamma? Men nu vet jag som sagt. Mamma är nämligen det latinska ordet för bröst. Hade en diskussion med Anna om hur det har koppling med att vi kallar våra mammor för just mammor, alltså de som födde oss... Det kommer bli himla krångligt framöver känns det som. Hur vet man vad man pratar om egentligen ;). Resultatet av diskussionen var iallafall att jag tyckte kopplingen var glasklar medan Anna däremot trodde det var ren slump, yeah right ;).
  Ja ja skämt åsido, det var iallafall samma lärare som undervisade oss om testiklarna som nu även skulle berätta om brösten och dess uppbyggnad. Av någon underlig anledning så verkade han lite mer besvärad denna gång.. Fick även lite flashbacks till Jällatiden då vi läste om lantbruksdjuren eftersom ordet laktation dök upp, ett ord som flitigt används när man talar om mjölkkor. Alltså, det är nog det sista en tjej vill förknippas med. En kossa...

  Har även läst om fettväv idag, ännu en grej en tjej inte vill bli förknippad med. Hade också mikroskopitimme. Vi håller ju på och tränar nu till examen på andra terminen. Histologiexamen är nämligen muntlig så då får man ett antal preparat som man ska känna igen och beskriva. Vissa preparat är väldigt snygga faktiskt, nästan så man skulle vilja förstora upp och hänga på väggen. Men det kanske skulle vara lite väl nördigt...

Det värsta med medicinstudier, har jag märkt, är att man gärna vill diagnosticera sig själv så fort man hör talas om nån sjukdom. Var under en halvtimme idag helt övertygad om att jag led av Cushings syndrom, en sjukdom där man lider av förhöjda värden av hormonet kortisol. Jag var dessutom övertygad om att det orsakades av en tumör på hypofysen, men efter att ha läst en fd patients berättelse så tänkte jag om. Jag känner mig ju ganska normal ändå..... Och när det dessutom bara var ca 2 st på miljonen per år som drabbades så kändes det ännu mer långsökt.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Saknar du inte tiden då mjölka kor stod på schemat :P Snart kommer du hem raring. nedräkningen har börjat! ;)

Ta hand om dig o festa lugnt i helgen <3 Puuuuuss

2009-03-26 @ 10:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0