Another hard day's work

Så har även denna dag kommit till sin ände. Efter att ha tillbringat otroliga 1 timme och 45 minuter i skolan fran till kl 10 så var man klar och kunde åka hem. Gick med Charlotte in på Bruuns Galleri för att köpa försenad present till hennes (ex)pojkvän. I skolan så pratade vi om cytoskelett, cellkärnan, epitelceller osv osv... Längtar till cellbiologin är slut alltså. Det är fruktansvärt tråkigt plus att läroboken är lika tråkig (och tung) som en tegelsten.
 
  Då är makrobiologin mycket roligare, även om det är extremt mycket att hålla reda på. Vem visste egentligen att humerus består av ett caput, två collum och ett corpus? Att den dessutom består av fascies och epicondyler behöver vi inte gå in på här....
  Har även fått en sk huskeregel (minnesregel) för alla handrotsben; Skaldede Ludere Träcker På Halmtorvet Ca Tretton Tredive (Skalliga luder trycker på Halmtorget ca tretton trettio) eller Scaphoideum, Lunatum, Triquetrum, Pisiforme, Hamatum, Capitatum, Trapezoideum och Trapezium. Lärorikt. Kommer aldrig förstå varför latin blev medicinens officiella språk. Vad är det för fel på gammal hederlig svenska? Eller åtminstone engelska? Nä då väljer man att ta ett utdött språk istället...
 
  Förresten så hade jag ju sån tur igår att det var den första söndagen i mars så då var faktiskt Bruuns Galleri öppet! Kors i taket. Och eftersom Charlotte hade övergett mig för sin Thomas så åkte jag själv. Det blev en mycket fin klänning, en gul, något att använda i påsk alltså. Så köpte jag även ett par örhängen, så jag var väldigt nöjd när jag åkte hem igen sedan. Dock något fattigare. Kom på sedan på hemvägen att mitt busskort går ut den tredje (läs imorgon) mars och att min hyra ännu inte är betald så jag kanske egentligen skulle ha legat långt med mina inköp. Men pytt! Vad ska man annars med pengar till om inte spendera dem?
  Annars så har det varit en lugn dag idag. Fick faktiskt en sällsynt lugn stund för mig själv i köket så jag kunde titta på Project Runway och Top Model på 3:an, som jag då inte har inne i rummet. Lagade lyxmiddag igår med kyckling och pommes frites så det blev rester av det till lunch. Till middag blev det väl en något mer oglamorös rätt som bacon med spagetti, men det smakade bra det med. Är man mästerkock så är man.

  Hade väl tänkt att krypa till kojs nu eftersom det är skolan som gäller i morgon bitti. I 1 timme och 45 minuter sen är det hem igen, läsa lite, käka lunch, kolla på tv och sedan tillbaka igen på eftermiddagen lika länge. Det är krävande att vara medicinstudent, men vem hade påstått att det var lätt? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0