I full gång med att läsa medicinarnas egen Bibel

Så har ännu en dag gått och denna började trögt när jag var tvungen att stiga upp 6.30 eftersom vi började skolan 8.15. Man vänjer sig så fort vid att bara behöva börja 9.15 så att 8.15 känns som rena omänskligheten. Trots att jag egentligen är van vid att börja kl 7 från hemtjänstjobbet.... Men så fort blir man av med såna "ovanor".
  Vi hade iallafall mikroskopiövning direkt på morgonen där vi fick titta på levercell och blodkroppar från en råtta, så skulle vi rita av det vi såg och märka ut cellkärna m.m.... Det är riktigt intressant faktiskt att kolla i mikroskopet på sådana saker, blir mycket lättare att förstå när man ser det i verkligheten.
  Mikroskopiövningen slutade kl 10 så därefter hade vi dessa förskräckliga håltimmar, 6 timmar totalt tills vi skulle börja med gruppundervisning i fotens ben och ledlära. Jag och Charlotte åkte iallafall hem och åt lunch och läste alla de där sidorna vi skulle läsa till gruppundervisningen. På tal om lunch så åt jag en så inspirerande rätt som havregrynsgröt och rågbröd med salami. Det har börjat tryta i kassan efter alla nya böcker och evenemang som har betalats så det blir fattigmansmat till mig framöver.
  När jag och Charlotte sedan träffades vid busshållplatsen för att åka tillbaka till universitetet så frågade hon mig om vi skulle ha "övelse" nu. Bara det att danskan uttalas väldigt gutturalt så hon hoppade i princip över v så det blev mer likt "öelse". Jag fattade självklart ingenting så hon stod där och upprepade sig allt tydligare medan jag stod som ett fån. Till slut gick det upp ett ljus för mig. Jag skulle då träna på att själv uttala det på danska. Det resulterade bara i hånskratt, men jag ger inte upp för det! Jag ska kämpa på och lära mig detta neanderthalspråk. Brukar faktiskt öva på bussen. Det är så att bussarna har ett högtalarsystem där en automatisk röst ropar ut namnet på hållpatsen som kommer därnäst. "Skolebakken" kan rösten tex ropa, "skolebakken" ropar jag tillbaka. Den första busshållplats jag lärde mig uttala är den som är precis utanför elevhemmet. "Ravnsbjerg". Fast det uttalas typ "Raunsbjärrgg" med rullande r som i skånskan. Kan vara bra att kunna eftersom mitt elevhem heter just Ravnsbjerg Kollegiet.
  Ja, så hade vi då ledlära och fick dessutom veta vad fotens alla "knogler" (=ben) heter på latin. Så var det bara att bege sig hemåt. Vi slutade kl 18 eftersom vi har en äldre medicinstuderande från 9:de terminen som undervisar oss. Han har nämligen egna lektioner fram till kl 16 och går sedan direkt till oss för att undervisa, väldigt snällt av honom, och duktig är han också.
  Nu har jag iallafall precis läst klar de 23 sidor jag ska läsa till morgondagen föreläsning ur medicinarna egen bibel, Histologi av Finn Geneser. En extremt tjock bok. Ska enligt uppgift väga ca 2,8 kg. Finns tom en grupp på facebook som heter "Alle de der har Finn Geneser, har ondt i ryggen", så då kan ni förstå hur tung den är.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0